OBAVIJEST ZA RODITELJE/SKRBNIKE
Poštovani roditelji/skrbnici,
nova pedagoška 2024./2025. godina počinje u PONEDJELJAK 2. rujna 2024. godine.
Novoupisana djeca započinju adaptaciju prema dogovorenim terminima.
Djeca koja su već polaznici našeg vrtića, a prelaze u druge skupine, u vrtić dolaze prema uobičajenom rasporedu, a najkasnije do 8.30h.
Roditeljski sastanci po odgojnim skupinama održat će se najkasnije do 13. rujna 2024. godine, točan termin dobiti će te od vaših odgojiteljica.
U nastavku možete pročitati članak “Adaptacija djeteta na jaslice i vrtić”.
Neka nam svima bude zdrava, vesela, opuštena i zaigrana nova pedagoška godina.
Dobro nam došli!
ADAPTACIJA DJETETA NA JASLICE I VRTIĆ
Polazak u jaslice ili vrtić predstavlja za svako dijete i njegovu obitelj veliku promjenu u životu. To je najčešće prvo odvajanje od roditelja, dijete koje je do tada živjelo u sigurnoj i zaštićujućoj atmosferi roditeljskog doma odvaja se od roditelja i bez njih provodi značajni dio dana. Mijenja se djetetov način življenja, mora se prilagoditi na odgojitelje, višesatni boravak među većim brojem djece, novi prostor i stvari koje ga okružuju, djelomično različit ritam ustajanja, spavanja, njege i hranjenja.
To vrijeme u kojem se dijete, odgojitelj, ali i roditelj prilagođavaju novonastaloj situaciji i u kojem se uspostavlja socio-emocionalna veza djeteta i odgojitelja nazivamo period privikavanja (adaptacije) .
Prilikom prvog dolaska u jaslice ili vrtić dijete se osjeća samo, izgubljeno i bespomoćno, grčevito se drži za roditelja, plače ili na neki drugi način iskazuje svoju tugu zbog razdvajanja. To su tipične reakcije za separacijsku anksioznost. Malo separacijske anksioznosti je normalno jer takvo ponašanje pokazuje da su dijete i roditelj razvili kvalitetnu povezanost.
Kako će proteći period privikavanja, s kojim manifestacijama te koliko će trajati ovisi o karakteristikama ličnosti djeteta, dobi djeteta, stupnju njegovog razvoja, stanju djetetovog zdravlja i obiteljskoj atmosferi u kojoj dijete živi. Budući da su djeca senzibilna za emocije roditelja i u svom ponašanju često izražavaju ono što roditelji osjećaju, djetetovo privikavanje i prihvaćanje vrtića u velikoj mjeri ovisi i o tome kako roditelj doživljava polazak djeteta u jaslice ili vrtić, te kakva je bila priprema djeteta za jaslice ili vrtić. Period privikavanja ovisi i o redovitosti dolaženja djeteta u jaslice ili vrtić tijekom tog perioda (izostanci produžuju vrijeme prilagodbe).
Sva djeca ne reagiraju jednako tijekom privikavanja. Neka djeca otvoreno negoduju, redovito burno reagiraju kod rastajanja od roditelja, plaču, ne prihvaćaju i protestiraju vrištanjem, zvanjem mame ili tate, bacanjem na pod, agresijom usmjerenom na stvari, drugu djecu ili odgojitelja. Neka će djeca odbijati komunikaciju s odgojiteljem dok će druga biti u potpunosti usmjerena samo na njega. Jasličko dijete se najčešće neće odvajati od svoje dude, bočice i prelaznog objekta koji mu pomaže da se osjeća sigurnije i zaštićeno.
Općenito su neka djeca sklona reakcijama na fiziološkom planu: odbijanje hrane, odbijanje spavanja, probavne smetnje, često obolijevanje, reakcijama u vanjskom ponašanju (plač, agresivnost, pasivnost). Neka djeca tako reagiraju samo prvih dana, kod nekih to stanje traje danima, a kod nekih se javlja tek nakon određenog vremena pa možemo govoriti o mogućim „zakašnjelim“ reakcijama kada je dijete shvatilo da je odlazak u jaslice ili vrtić postalo dio njegove svakodnevnice i konačno stanje. Jedna od mogućih reakcija je i regresija tj. vraćanje na prijašnje oblike ponašanja koji su već prethodno usvojeni i prevladani na nekom ranijem stupnju razvoja. Tako dijete koje je prohodalo može opet pribjegavati puzanju, dijete koje je nedavno uspostavilo kontrolu stolice može sada opet obavljati nuždu u gaćice, ono koje je komuniciralo riječima sada opet može pribjegavati gestama i sl. No, takve promjene u ponašanju su prolaznog karaktera. One će nestati kada se dijete prilagodi novoj sredini, tj. kada se bude osjećalo sigurno.
Sva ta ponašanja su normalna u fazi privikavanja. Ona slabe i nestaju brzinom kojom se dijete prilagođava okolini i uspostavlja socio-emocionalne odnose s odgojiteljem. Potrebno je naglasiti da privikavanje nije gotovo kad dijete prestane plakati već kad dijete počne spontano izražavati svoje osjećaje, potrebe, misli i sposobnosti.
Kako roditelji mogu olakšati period privikavanja (adaptacije):
- Imajte suradnički i pozitivan stav prema jaslicama ili vrtiću, predstavite djetetu jaslice ili vrtić kao zabavno i veselo mjesto, a ne „nužno zlo“
- Potičite dijete na druženje s drugom djecom i odraslima
- Razvijajte samostalnost djeteta u hranjenju, higijenskim navikama i pospremanju igračaka kod kuće (primjereno dobi i mogućnostima djeteta)
- Uskladite ritam života kod kuće s jasličkim ili vrtićkim
- Poštedite dijete dodatnog stresa poput odvikavanja od pelena, bočice ili dude, učinite to u neko drugo vrijeme, ali nikako ne za vrijeme prilagodbe
- Budite dosljedni pri dovođenju djeteta u jaslice ili vrtić, pri ostavljanju djeteta kratko i srdačno se rastanite, a ne dramatično i dugo, rastanak je bolan i treba ga skratiti na minimum
- Pridržavajte se dogovorenih termina postupnog privikavanja i na taj način pružite djetetu šansu da se postepeno prilagodi na svoj novi način života
- Izmjenjujte informacije i dogovarajte se o svemu s odgojiteljem